Wednesday, January 20, 2010

Catatan 20/01/2010

Kem Bina Insan

Ada waktu, kita tak sedarkan yang sesuatu itu amat bermakna untuk kita. Hari ni, hari terakhir dekat kem. Sampai je kat kolej dalam pukul 4.30 petang. Terus saya balik rumah. Rehat, mandi dan tidor sekejap. Bangun jer tidor saya sakit kepala dan saya tahu, saya akan demam. Hidup perlu diteruskan walaupun apa jua keadaan kita.

Ya, roda tetap akan berputar pada paksinya sendiri. Hal itu adakalanya kita mudah leka Sepanjang berada di Kem Bina Insan, Kolej Komuniti Kepala Batas Sesi Jan 2010. Ianya amat bermakna buat saya. Banyak pengalaman yang dapat saya kutipkan & pastinya hal ini akan meninggal memori termanis dalam hidup ini. Pasti, hal semalam umpama sejarah buat kita.

Siapa yang suka kena marah, maki, herdik. Namun itulah lumrah yang perlu kita terima. Sebagai insan yang selalu khilaf dan melakukan dosa. Kita kena sedar. Saya simpati pada peserta. Walaupun saya datang sebagai Fasilitator, saya dapat merasai apa yang mereka rasa. Sebab saya pernah melalui hal sama.

Direndam didalam air di tegah-tengah malam. Itu hal yang membebankan. Namun, hukuman harus dijalankan. Kerana arahan amaran diengkar. Puncanya tak lain adalah kerana "sebatang rokok". Sinonim dengan lelaki. Rokok tak dapat dipisahkan. Ya, dan hal itu harus kita terima selagi kita merasainya. Banyak hal manis yang tak dapat saya lupakan.

Cuma, slot saya membantu agak berbeza. Saya hanya sebagai urusetia dalam bidang peralatan & pengangkutan. Namun, saya cuba sertai sebarang jua aktiviti yang memerlukan khidmat saya. Slot muhasabah diri. Slot keinsafan dari hati. Ya, itulah slot yang paling saya sukai. Bukan mudah kita akan menitiskan air mata penyesalan. Bukan mudah. Air mata itu senjata yang kuat di hati. Tapi, sekuat mana kita melangkah. Kita akan kembali ke jalan yang pertama. Justeru, tinta saya. Semoga kita selalu menginsafi kejadian diri. Demi kehidupan hakiki.

No comments:

About Me

My photo
Iwanqais: hanyalah sebuah nama yang ditintakan sebagai penulis di sini. Mencari keredhaan Allah atas suratan kehidupan yang terbina. Tersasar dalam hidup dan mencari jalan keluar berseorangan. Ditimpa ujian yang hampir menghilangkan kekuatan diri. Namun dia bangun semula kerana dia tahu. Allah tidak akan mendatangkan ujian diluar batas kemampuan manusia. Iwanqais seusai nama yang tercela. Mudahan kehidupan masa hadapan yang terbina, akan tercipta bahagia untuknya. Sebaris nama dalam luahan.

Demi Masa

Iwanqais

Iwanqais

Sekitar PTSB

Sekitar PTSB
Powered by Blogger.

Kejayaan Lalu

Kejayaan Lalu
Tercipta Jua Kejayaan