Tuesday, December 23, 2008

"coretan semalam"

Aku kembali lagi ke ruangan yang terbina ini. maaflah andai kehadiranku tidak diundang dan disenangi. aku hanya mahu menumpang diri. kiranya aku tidak diterima disini, di mana lagi harus aku membuang diri. maaflah wahai teman, berilah aku kesempatan untuk menginsafi diri. aku sedar. aku teramat memahami. aku bukanlah dilahirkan sebagai seOrang sasterawan yang bijak menyusun kata-kata menjadi madah yang terindah. aku jua tak punya paras rupa yang elOk untuk aku menjadi hamba kepada dunia. cukuplah dengan apa yang ada. aku bersyukur dengan ini. Tinta perjalananku yang semakin hari, semakin pendek ini. aku kuatkan diri, tabahkan hati. mencari cebisan kenangan untuk aku bawakan ke alam akan datang. Biarlah aku selami hatiku sendiri, setelah tiada siapa yang mahu mengerti. aku merajuk, aku kecewa dan aku terasa. itu yang mampu aku luahkan. cukuplah aku pendamkan segala-galanya. aku tak mampu lagi untuk simpankan semuanya. aku tak mampu untuk menipu dan berlagak kepuraan lagi. Jujur, aku insan yang pantas berterus terang. Maafkan aku wahai teman. aku terpaksa. kerna aku tak mahu mengganggu siapa.

Maafkan aku sekali lagi atas pendirianku ini. aku benar-benar terluka dengan semua ini. Berilah aku masa untuk membina kehidupanku semula. Aku tahu, susah untuk aku ambil masa yang terlalu lama. Tapi, aku tiada pilihan lain. Dari aku terus merana diri, inilah yang patut aku tempuhi. Aku sedar siapa diriku, umpama melukut ditepi gantang. meluahkan air liur yang kesempitan. Nafas pemberian Tuhan, selalu aku kecewakan. aku tak pernah mengadu nasibku, selalu aku menerimanya dengan Redha. tak pernah aku sesali. walaupOn sekali. Aku harap aku dapat mengerti dan memahami. Aku ingin bina sendiri. Kehidupan yang aku sendiri tidak pasti. adakah akan temui jalan kebahagiaan dipenghujung perjalanan ataupOn sekadar angan-angan dipinggiran. Andai ianya angan-angan, biarlah aku simpan. agar aku tahu, angan-anganku bukanlah sesuatu yang KosOng. ianya mampu buatkan aku tersenyum, acapkali aku teringatkan…

Teman, bacalah cOretanku ini sekadar bahan cerita. usahlah meratapi atau bersimpati. kerna aku tidak mengharapkan itu semua. aku ikhas dengan dugaanku. apa yang harus aku terima. walaupOn hinaan, cacian. itu yang selalu aku dapatkan. sepanjang perjalanan. mungkin aku bukan insan terbaik yang dilahirkan. aku sedar, aku akui jua. aku tak layak untuk memberi nasihat sekalipOn. cukuplah sekadar luahan dan nasihat kepada diriku sendiri. agar aku tidak terlalu melupakan diri. “kOrbankan kebahagiaan diri, demi kebahagiaan Orang lain”. itu yang aku pelajari dalam hidupku. walaupOn saat itu aku sendiri hampir kesulitan. aku tetap kOrbankan segalanya demi kebahagiaan Orang lain. aku tetap dengan pendirianku.

No comments:

About Me

My photo
Iwanqais: hanyalah sebuah nama yang ditintakan sebagai penulis di sini. Mencari keredhaan Allah atas suratan kehidupan yang terbina. Tersasar dalam hidup dan mencari jalan keluar berseorangan. Ditimpa ujian yang hampir menghilangkan kekuatan diri. Namun dia bangun semula kerana dia tahu. Allah tidak akan mendatangkan ujian diluar batas kemampuan manusia. Iwanqais seusai nama yang tercela. Mudahan kehidupan masa hadapan yang terbina, akan tercipta bahagia untuknya. Sebaris nama dalam luahan.

Demi Masa

Iwanqais

Iwanqais

Sekitar PTSB

Sekitar PTSB
Powered by Blogger.

Kejayaan Lalu

Kejayaan Lalu
Tercipta Jua Kejayaan