Tuesday, December 23, 2008

Sang Penulis Terbiar.....

Aku kembali lagi keruangan yang terbina ini, terima kasih aku ucapkan kepada semua yang membaca catatanku. Aku sedar, banyak kekhilafan. Aku bukanlah manusia yang sempurna, justeru untuk menjadi manusia yang sempurna bukanlah hal yang mudah. "Kadang puas kita korbankan kebahagiaan diri kita untuk bahagiakan orang lain, begitupun hakikatnya diri kita masih tak mampu untuk membuat supaya semua orang menyukai kita". Terimalah kekurangan diri ini seadanya dan maafkanlah andai coretanku mengguris hati yang terasa....

Bukan topik ini yang aku ingin aku katakan, tapi aku sekadar meluahkan apa yang terpendam. Malah aku akui, aku bukanlah sesiapa dalam bidang ini. Apatah lagi untuk dikenali umum. Aku bukanlah insan yang hebat.

Sekali bicara, biarlah ramai yang mengerti. Bukan mudah untuk menjadi seorang penulis. Setiap kata yang diluahkan haruslah lahir dari keikhlasan, dibajai dengan kebenaran sebelum tercetus keyakinan. Malah, sebelum menjadi tatapan ramai, haruslah melalui satu penilaian diri yang panjang, inilah yang harus dilalui dan dihadapi oleh seorang penulis jalanan. Insan sepertiku.

Aku tidak dilahirkan sebagai insan yang pandai berkata-kata. Namun aku sentiasa belajar untuk menambah ilmu didada. Bagiku aku mengikut sunnah Rasulku. "Kalau mahukan kebahagiaan di dunia, haruslah dengan ilmu. Begitu juga Kalau mahukan kebahagiaan di akhirat haruslah juga dengan ilmu. Sekiranya kamu mahukan kedua-duanya, haruslah dengan imu". Amanat inilah aku pegang selama nafas aku berdenyut. Dan kini aku kongsikan bersama hanyalah untuk memperbaiki kekurangan diri. sekali lagi aku memohon maaf andai aku tak diterima di sini...

Andai sudah coretanku terhenti nanti. Aku redha. Malah aku pasti bersyukur. Kerna aku pasti tahu sejauh mana kemampuanku berkata-kata dan selama mana aku tabah melayari semua ini. Biarlah aku dihina kini, namun apa yang aku harapkan kelak, ada insan yang memahaminya suatu hari nanti. Pastinya aku menanti saat itu, walaupun penantian itu satu penyeksaan malah aku sedar penantianku mengambil masa yang panjang..
Aku redha..

iwanqais.


No comments:

About Me

My photo
Iwanqais: hanyalah sebuah nama yang ditintakan sebagai penulis di sini. Mencari keredhaan Allah atas suratan kehidupan yang terbina. Tersasar dalam hidup dan mencari jalan keluar berseorangan. Ditimpa ujian yang hampir menghilangkan kekuatan diri. Namun dia bangun semula kerana dia tahu. Allah tidak akan mendatangkan ujian diluar batas kemampuan manusia. Iwanqais seusai nama yang tercela. Mudahan kehidupan masa hadapan yang terbina, akan tercipta bahagia untuknya. Sebaris nama dalam luahan.

Demi Masa

Iwanqais

Iwanqais

Sekitar PTSB

Sekitar PTSB
Powered by Blogger.

Kejayaan Lalu

Kejayaan Lalu
Tercipta Jua Kejayaan