Monday, December 29, 2008

Makna Tersurat Disebalik Azan...

Pengertian Azan:-

"Allah yang Maha besar, Allah yang Maha besar
Naik saksi aku bahawa tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah
Naik saksi aku bahawa Muhammad itu pesuruh Allah
Marilah kita bersembahyang, atau yang hidup wajib bersembahyang
Marilah kita menuju kejayaan atau hidup menuju kejayaan
Allah yang Maha besar,Allah yang Maha besar
Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah"

Aku bukanlah orang yang bijak pandai dalam hal-hal mentafsir ini. Namun apa yang ingin aku bicarakan ini sekadar renungan kita bersama. Semoga yang baik itu kita jadikan pegangan, manakala yang buruk kita kita jadikan halangan..

Rahsia disebalik azan! Inilah persoalannya. Rahsianya, keagungannya hanyalah Penciptanya yang tahu, Namun atas pengurniaan akal ini. manusia diberi jawatan yang cukup besar. mentafsirkan sesuatu untuk kegunaan kita bersama.

Perbicaraan ini aku teruskan. Kalaulah manusia itu sedar, pasti azan akan dijadikan sumber dalam kehidupan. Pernahkah kita memikirkannya. Tepuklah dadamu, dan taksirkanlah dibenakmu. wahai teman-temanku. Sebenarnya untuk manusia berjaya di dunia ini, mahupun di akhirat, rahsianya adalah dengan azan. "Amal manusia yang utama akan dibicarakan kelak adalah solatnya, maka kiranya solat seseorang itu sempurna, maka sempurnalah jalannya. Kiranya gagal, itulah sebaliknya"..

Sebagai seorang manusia yang dikurniakan akal fikiran, kita harus sedar. Untuk mencapai kejayaan kita harus bersolat. Justeru, Solatlah. Solatlah dengan sempurna. Aku menyeru kepada diriku terlebih dahulu. mudahan kita bersama-sama dapat meniti titian kelak dan bertemu di tangga-tangga syurga..

Walllahualam...

"Marilah menunaikan solat"
"Marilah menuju kejayaan"

p/s: tafsirlah rahsianya dengan akal yang dikurniakan. hargailah kehidupan ini, agar laluan yang terbina cukup mudah untuk kita hadapinya. Renungkan bersama!!

1 comment:

~PakKaramu~ said...

Terima kasih link dengan blog saya dan selamat menyambut maal Hijrah

About Me

My photo
Iwanqais: hanyalah sebuah nama yang ditintakan sebagai penulis di sini. Mencari keredhaan Allah atas suratan kehidupan yang terbina. Tersasar dalam hidup dan mencari jalan keluar berseorangan. Ditimpa ujian yang hampir menghilangkan kekuatan diri. Namun dia bangun semula kerana dia tahu. Allah tidak akan mendatangkan ujian diluar batas kemampuan manusia. Iwanqais seusai nama yang tercela. Mudahan kehidupan masa hadapan yang terbina, akan tercipta bahagia untuknya. Sebaris nama dalam luahan.

Demi Masa

Iwanqais

Iwanqais

Sekitar PTSB

Sekitar PTSB
Powered by Blogger.

Kejayaan Lalu

Kejayaan Lalu
Tercipta Jua Kejayaan