Friday, December 12, 2008

Rahsia Penghujung Senja..

Seawal Permulaan…

Iwan qais memandang jauh ke luar jendela. Matanya sayup-sayup memandang ke ufuk bukit yang berhadapan dengan rumahnya. Sauja kehijauan terpancar di rona matanya setelah tempias pancaran matahari terkena pada dedaun pohon sawah padi yang terbentang luar. Suara kicauan burung kedengaran sayup-sayup di gegendang telinga. Tatkala itu juga segalanya menterjah ke minda. “Aduh, letihnya hidupku ini. Saling badai menghempas pantai.” Luah suara hatinya. Dalam diam iwan qais terus mengingati segala memori kisah hidupnya. Apa yang berlaku dua tahun lalu terus muncul diminda. Umpama roda yang berputar.

Saat itu iwan qais leka dengan tinta kuliahnya. Penggal keempat pengajiannya di salah sebuah ipt di kelantan darul naim itu. Hatinya cukup gembira ketika itu. Segalanya amat mengembirakan hatinya. Dewan professional uitm itu terus menggamit suara hatinya. Disitulah segalanya tercipta. Angan-angannya untuk mencapai segulung diploma untuk mengembirakan hati orang tuanya. Puas ia betelingkuh dengan buku, para pensyarahnya. Dalam diam impiannya untuk mendapatkan sijil dekan termakbul jua. Pantas is sujud syukur mengenangkannya. Seimbau kenangan itu, hatinya tenangn gembira. Ingat lagi, semester ketiga tahun itu. Dia cukup rakin, ke perpustakaan tiap kali ada kelapangan. Saat ada masalah dalam pelajaran. Pensyarahlah tempat dirinya membuat rujukan. Cik siti sarah bt Januri. Nama salah seorang pensyarah yang cukup dingati dalam hidupnya. Kerana cik sarahlah dia pulun jua untuk dapatkan sijil dekan bagi semester itu. Apa yang berlalu, dia biarkan berlalu. Baginya permulaan yang baru, harus diteruskan jua. Walaupun laluan itu sesukar rupa.

Alhamdullilah, setelah perit benar yang dilaluinya. Akhirnya semester itu cukup membanggakan hatinya. Bukannya rasa riak hadir dihati. Tetapi rasa syukur pada Ilahi yang tak terhingga banyaknya. Pada kawan, teman yang selalu membantunya. Hanya ucapan teriama kasih dalam doa yang ditipnya. Biarlah rahsia hatinya tiada siapa yang tahu. Namun, benarlah pepatah melayu keturunannya. Janganlah disangka panas sampai kepetang, jangan pula dicurahkan air dalam tempayan. Bila guruh dilangit kedengaran. Segalanya berlaku dalam sekelip mata. Malam itu tinta permulaan hidupnya yang suram. Dalam kesamaram, sekitar jam 4.30 pagi iwan qais tersedar dari jaganya. Jantungnya berdengup kencang. Nafasnya tercungap-cungap. Dikuatkan dirinya ke tandas ketika itu. Untuk mengambil wuduk, akhirnya ia jatuh keletihan. Setelah cuba ditabahkan hatinya. Ia segera beredar keluar setelah sempat mengambil wuduk. Hatinya cukup gelisah. Nafasnya masih seperti tadi. Tetiba kepalanya pusing. Umpama bumi berputar, tsunami melanda pandai. Dicapainya al-quran, namun suaranya hanya tiba dikerongkong. Terus dicapai telefon bimbitnya menelefon kedua orang tuanya, meminta ampun dan maaf andai ada dosa. Ketika itu dia pasrah seandainya tiba ajal datang menjemputnya. Kapan, dia terus terlena selepas itu. Setelah sedar ia terus cuba kuatkan diri. Namun kehendah Ilahi sudah pasti. Dia terus mengambil keputusan untuk pulang ke kampungnya di kedah, setelah orang tuanya datang menjemput. Hatinya tawar ketika itu. Pelajaran yang disayanginya terus dilupakan buat sementara waktu. Baginya, kesihatan perlu diutamakan.

Saat Pengharapan….

Puas sudah ia cuba untuk menyembuhkan penyakit yang datang secara tiba-tiba. Umpama bidlan orang tua, “penyakit itu, datangnya umpama kilat. Perginya unpama semut”, sakitnya masih belum pulih. Puas keluarganya berubat. Keserata negeri. Bukan sahaja secara tradisional. Malah perubatan moden juga dicubanya. Pakar sekalipun masih belum dapat punca penyakitnya yang sebenar. Akhirnya iwan qais kecewa. Kemana lagi harus pengharapannya bermula. Setelah cabaran getir harus dilaluinya. Diingatnya juga. Saat dia nazak dan orang kampung beramai-ramai membacakannya surah yaasin. Ketika itu difikirannya hanyalah ampun maaf daripa keluarga tercinta. Setelah dua bulan berlalu, penyakitnya masih belum pulih. Sedangkan kuliahnya di uitm mesti diteruskan. Kata putus yang diambil, dia terpaksa menangguh pelajarannya buat sementara waktu. Itulah jalan yang dirasakan paling tepat ketika itu.

Hari demi hari berlalu merangkak ke minggu, bulan dan tibalah masanya untuk dia meneruskan pengajiannya yang tertangguh. Dalam masa itu jugalak dia terus berubat, namun akhirnya masih belum jumpa penawarnya. Hidup tetap perlu diteruskan. Di kembali ke kolej kediamannya untuk memulakan semester yang baru. Namun ujian datang lagi. Dan kalinya lagi hebat. Dia dirundung malang, sakitnya datang lagi. Kali ini lebih parah. Sehingga ia meronta-ronta sendiri. Hatinya mula tawar, pelajaran sudah diabaikan. Harapannya untuk terus hidup tenggelam. Dan dia pasrah ketika itu. Jalan pintas yang diambilnya atas kerelaannya sendiri. Berhenti dari belajar di universiti. Saat itu hatinya hampa kecewa. Namun, akhirnya iwan qais redha.

Sepanjang perjalanan hidupnya selepas itu amat suram. Namun iwan qais besyukur kerana dianugerahkan kepadanya seorang kwan, teman yang amat setia. Saat dia belawan kesalitan. Sahabat itu muncul. Wan Nadzirah Wan Mohd. Nama teman yang paling teristimewa. Insan inilah yang cukup tabah melayani saat kesakitan membenam jiwa. Wan nadsirah tidak pernah jemu menemaninya, memberikan semangat untuk dirinya bernafas semula. Alhamdulillah, setelah hamper setahun merawat penyakitnya. Dia beransur pulih sedikit walupun bukan sepenuhnya. Kali ini iwan qais cuba bangkit semula. Dilupakan apa yang telah berlaku keatasnya. Dia mengambil keputusan untuk menyambung kembali penyajiannya di sebuah kolej biasa. Atas semangat teman yang menitipkannya, dia bingkas mempunyai kekuatan. Walaupun dia tidak pasti. Itu laluan yang harus dilalui. …….

No comments:

About Me

My photo
Iwanqais: hanyalah sebuah nama yang ditintakan sebagai penulis di sini. Mencari keredhaan Allah atas suratan kehidupan yang terbina. Tersasar dalam hidup dan mencari jalan keluar berseorangan. Ditimpa ujian yang hampir menghilangkan kekuatan diri. Namun dia bangun semula kerana dia tahu. Allah tidak akan mendatangkan ujian diluar batas kemampuan manusia. Iwanqais seusai nama yang tercela. Mudahan kehidupan masa hadapan yang terbina, akan tercipta bahagia untuknya. Sebaris nama dalam luahan.

Demi Masa

Iwanqais

Iwanqais

Sekitar PTSB

Sekitar PTSB
Powered by Blogger.

Kejayaan Lalu

Kejayaan Lalu
Tercipta Jua Kejayaan