Sunday, December 7, 2008

PengOrbanan Dalam Aidiladha....

Bertemu tanpa kata, Berbicara tanpa suara. Aku kembali lagi ke blOg kesayanganku ini. Tanggal 8/12/2008 semua umat islam semalaysia menyambut hari raya aidiladha ataupun lebih dikenali dengan nama hari raya kOrban. inilah tuntutan islam sempena hari raya kOrban ini. Sesiapa yang berkemampuan haruslah menunaikan ibadat korban. Tuntutan islam harus dipatuhi dan diikuti. Begitulah asam garam kehidupan.

Saat ini, semua binatang ternakan akan menangis kegembiraan. Hati binatang redha andai dipilih untuk dikorbankan. biarpun pengorbanan mereka tiada siapa yang mengerti. Kerna mereka makhluk yang hanya diberi otak, bukannya akal fikiran.

Bukan ini yang aku ingin bicarakan, aku hanya ingin mencoretkan pengorbanan Nabi Ibrahim yang mencetuskan pengorbanan yang meninggalkan sejarah terbesar. untuk mengorbankan anak tersayang bukanlah perkara yang mudah. hanya kekuatan iman dan takwa saja yang dapat mengatasinya. inilah yang dinamakan pengorbanan aidiladha.

sempena ini, aku ingin menyusun sepuluh jari tanganku ditambah sepuluh jari kakiku memohon ampun dan maaf andainya aku tersalah kasar dan bahasa selama aku mencoretkan sesuatu buat tatapan semua. ingatlah, pengorbanan kita kini tidaklah sekuat dan sehebat pengorbana zaman para rasul dulu, namun haruslah diteruskan pengorbanan diri untuk kegembiraan orang lain. pasti kita akan tersenyum gembira nanti...

wasalam...

No comments:

About Me

My photo
Iwanqais: hanyalah sebuah nama yang ditintakan sebagai penulis di sini. Mencari keredhaan Allah atas suratan kehidupan yang terbina. Tersasar dalam hidup dan mencari jalan keluar berseorangan. Ditimpa ujian yang hampir menghilangkan kekuatan diri. Namun dia bangun semula kerana dia tahu. Allah tidak akan mendatangkan ujian diluar batas kemampuan manusia. Iwanqais seusai nama yang tercela. Mudahan kehidupan masa hadapan yang terbina, akan tercipta bahagia untuknya. Sebaris nama dalam luahan.

Demi Masa

Iwanqais

Iwanqais

Sekitar PTSB

Sekitar PTSB
Powered by Blogger.

Kejayaan Lalu

Kejayaan Lalu
Tercipta Jua Kejayaan