Tuesday, December 23, 2008

Kubina kehidupan baru

Tiap kali aku memikirkan diriku, hatiku menjadi hampa. aku tidak mengerti, sejauh mana aku dapat bertahan dengan semua dugaan ini. kenapa?? acapkali aku hampir mencapai kebahagian, mesti ada yang menghalang. tak siapa yang mahu mengerti dan memahami. ada saja yang mahu menggugat ketenteraman dihati. apakah salahku, dOsaku pada semua. aku hanya meminta pengertian, pembebasan untuk hidupku ini. salahkan aku dengan pendirianku ini?? kenapa tuduhan palsu yang dilOntarkan. sedangkan aku tak pernah menyusahkan sesiapa. tak pernah mengganggu sesiapa. aku hanya meminta keikhlasan dalam persahatan. adakah aku yang salah?? pengOrbana apa yang perlu aku lakukan lg. Ya Allah, aku tidak mengerti. apakan ujian yang harus aku lalui ini. sejauh mana aku mampu bertahan Ya Allah. berat sungguh dugaan-Mu dikala ini. berat yang terpikul, tak sama berat mata yang memandang.

aku dihimpit kesepian. aku sedar aku hanya insan terbuang. meniti kehidupan dengan pengharapan. tapi kenapa tiada yang mahu mengerti. cukuplah sekadar memahami. usahlah dipersOalkan tentang diriku. aku tetap aku yang dahulu. lansung tiada perubahan dalam hidupku. aku sahaja yang memahami siapa aku yang sebenarnya. bukan keserOnOkkan yang aku dambakan dalam kehidupan ini. bukan juga kekayaaan yang aku pandang. bukan jua pangkat kesenangan. yang aku dambakan hanyalah ketenangan dan kegembiraan dalam kehidupan. agar ianya menjadi kenangan untuk kehidupan yang akan datang. adakah salah diriku atas apa yang aku pinta?? secebis kasih sayang dari insan yang mahu mengerti. mahu memahami dan mahu mengelami hati budiku. aku tetap seOrang insan yang terbuang.

Ya Allah, berilah aku kekuatan. pedOman. agar aku tak salah percaturan. aku ingin kehidupan mendatang. dilampir dengan kebahagian. walaupOn hanya sebentar cuma. cukuplah untuk aku menanti saat ajal datang menghampiri. akan ku pinta padamu Ya Allah, agar memberikan aku kesempatan. untuk membahagiakan Orang-Orang yang menyayangiku. dengan setulus hatiku. takkan aku biarkan, mereka meratapi pemergiaanku nanti. itu janjiku. aku ingin memberikan mereka kenangan yang bererti. agar mereka sentiasa mengingati. siapakah aku yang sebenarnya. dalam mengharungi hidup ini….

seiring perjalanan yang aku lalui ini, cukup ramai sekali yang aku kenali. ada yang hanya berpura untuk mendampingi diri. ada jua yang sanggup meratapi kesedihan yang aku alami. tapi, apa jua yang aku tempuhi. aku hidup dengan kakiku sendiri. kerna aku tak pernah mempercayai sesiapa dalam hidupku. melainkan insan yang selalu mencintaiku. namun, apakah ini jua salahku?? dOsaku?? pada siapa yang harus aku mengadu. Ya Allah, hanya dirimu jua tempat aku bersujud. mencari makna diri, mencari harga diri. tak pernah aku meminta pada sesiapapun. untuk bersimpati dengan diriku. tidak sama sekali. sekarang hatiku keras umpama batu. aku cuba membina kehidupan yang baru. sejauh perjalanan ini, aku mengharapkan hanya keredhaan dari-Mu Ya Tuhan. berilah aku kesempatan, untuk beramal kebajikan. sebagai bekalan untuk hidupku dimasa akan datang. cukuplah sebagai pegangan, yang harus aku tetapkan…

kini, aku ingin membina kehidupanku yang baru. tanpa menOleh kebelakang lg. aku harus yakin dengan perubahan ini. harapanku hanya satu, agar dipertemukan dengan Orang yang betul setelah dipertemukan dengan Orang yang salah selama ini. agar aku lebih mengerti dan menghargai, siapa yang berhak dihati..

berilah aku kesempatan wahai kawanku, temanku. jangan dipersOalkan kenapa aku berkeputusan begini. tetapi berilah aku ruang untuk aku mencari siapakah aku yang sebenarnya. andai ada salah dan silapku, ampunkanlah, maafkan aku atas segala salah dan dOsaku. i’allah, aku tak pernah lupakan semua kisah masa lalu. cuma aku berjalan kehadapan, untuk meneruskan sisa perjalanan. bukan juga aku merajuk @ terasa hati. tetapi aku tabahkan diri. untuk selami kehidupanku sendiri…….

“laluan sukar menuju bahagia”- inilah yang harus aku hadapi buat selamanya dalam hidupku ini.. andai ini ruang nafasku yang terakhir, terimalah maafku ini agar aku ada ruang mencari kebahagiaan hakiki….

No comments:

About Me

My photo
Iwanqais: hanyalah sebuah nama yang ditintakan sebagai penulis di sini. Mencari keredhaan Allah atas suratan kehidupan yang terbina. Tersasar dalam hidup dan mencari jalan keluar berseorangan. Ditimpa ujian yang hampir menghilangkan kekuatan diri. Namun dia bangun semula kerana dia tahu. Allah tidak akan mendatangkan ujian diluar batas kemampuan manusia. Iwanqais seusai nama yang tercela. Mudahan kehidupan masa hadapan yang terbina, akan tercipta bahagia untuknya. Sebaris nama dalam luahan.

Demi Masa

Iwanqais

Iwanqais

Sekitar PTSB

Sekitar PTSB
Powered by Blogger.

Kejayaan Lalu

Kejayaan Lalu
Tercipta Jua Kejayaan