Tuesday, December 23, 2008

Kasih Seorang Ibu..

"Ya Allah, Ampunkanlah dosa-dosaku, dosa suamiku, dosa ibuayahku, dan Engkau ampunkanlah dosa anak-anakku. Berikanlah mereka kejayaan di dunia dan di akhirat. Sesungguhnya doaku mengiringi mereka, kasih sayangku tulus buat anak-anakku. semoga anak-anakku menjadi anak yang soleh. Yang mampu memberikan ketenanganku di alam sana nanti. Amin"

Pagi itu hatiku meruntun sayu. Aku tersedar dari tidurku. setelah aku terdengar sayup-sayup suatu suara yang merintih kesedihan. Alangkah hibanya hatiku mendengar rintihan seorang ibu. yang merintih demi anak-anaknya. doakan kesejahteraan seorang anak tanpa mendoakan kebahagiaan sendiri. Inilah kemuliaan hati seorang ibu..

Pengorbanan mereka tiada gantinya. aku masih ingat lagi. sewaktu itu aku masih kecil. dalam kiraanku aku masih bersekolah rendah. tahunnya aku tak pasti. Aku demam panas ketika itu. aku merintih kepayahan. namun apa yang aku lihat. Ketulusan insan yang bernama ibu. yang setia menemani anaknya dalam kesakitan. ibu tak pernah meninggalkan aku walau sesaat. setiap permintaanku dia tunaikan. dia menemani aku semalaman sambil menuap tuala ke dahiku. sehingga aku tertidur, ibuku masih mengerja rutin itu.

pagi itu aku tersedar, dan demamku kembali pulih. aku melihat sekujur tubuh setia menemaniku. ibuku terlelap kiranya disebelahku. sambil tangannya masih memegang tuala. mulianya dirimu ibu. kasih yang tak mampu aku balaskan. aku melihat jari-jari runcingnya yang mula mengecut. mungkin sebab semalaman ia bermain air untuk menuap dahiku yang panas. lalu aku menarik tangannya. aku mencium sepuas hatiku. aku berdosa padanya. aku selalu menyusahkan ibuku. ayahku. dan aku lupa pengorbanan mereka.

ibu, maafkan aku kerana aku abai menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak yang baik. mudahan masih ada kesempatan untukku membahagiaankan ibu. aku selalu melihat air mata ibuku, aku tak pasti samada air mata bahagia atau sengsara. namun doaku. aku harap aku dapat membahagiaankan ibuku nanti sehingga ke tangga-tangga syurga. itu janjiku yang harus aku tepati. buat ayah, aku juga mendoakan kesejahteraanmu. selamanya.

Terima kasih ibu, dikaulah insan tersayang bertakhta dihatiku....

"Ya Allah, janganlah sampai aku menderhakai kepada kedua orang tuaku. Hiasilah aku dengan kasih sayangMu agar aku mampu membahagiakan mereka selagi aku termampu. Amin"

Nukilan,
iwanqais..




No comments:

About Me

My photo
Iwanqais: hanyalah sebuah nama yang ditintakan sebagai penulis di sini. Mencari keredhaan Allah atas suratan kehidupan yang terbina. Tersasar dalam hidup dan mencari jalan keluar berseorangan. Ditimpa ujian yang hampir menghilangkan kekuatan diri. Namun dia bangun semula kerana dia tahu. Allah tidak akan mendatangkan ujian diluar batas kemampuan manusia. Iwanqais seusai nama yang tercela. Mudahan kehidupan masa hadapan yang terbina, akan tercipta bahagia untuknya. Sebaris nama dalam luahan.

Demi Masa

Iwanqais

Iwanqais

Sekitar PTSB

Sekitar PTSB
Powered by Blogger.

Kejayaan Lalu

Kejayaan Lalu
Tercipta Jua Kejayaan